Otwarty konkurs ofert na wspieranie organizacji pozarządowych
Wójt Gminy Pępowo ogłasza na rok 2017 otwarty konkurs ofert na wspieranie przez organizacje pozarządowe działające na terenie Gminy Pępowo realizacji zadań publicznych.Wójt Gminy Pępowo ogłasza na rok 2017 otwarty konkurs ofert na wspieranie przez organizacje pozarządowe działające na terenie Gminy Pępowo realizacji zadań publicznych.
Załącznik do Uchwały Nr XXXII/ 190/2017
Rady Gminy Pępowo
z dnia 28.12. 2017 r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY PĘPOWO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA ROK 2018
W s t ę p
Program Współpracy określa obszary, kierunki i formy realizacji wspólnych zadań i współpracy Gminy Pępowo z organizacjami pozarządowymi. Wskazuje priorytety oraz rodzaj udzielanego przez gminę wsparcia organizacjom pozarządowym, które będą realizowane na podstawie partnerskich relacji.
Obszar aktywności organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego odzwierciedla potrzeby społeczności lokalnej, a utworzony program umożliwia rozwinięcie zakresu działań organizacji, zapewni im wsparcie, które jest podstawą do realizacji podejmowanych działań. Przyczyni się to do poprawy jakości życia mieszkańców Gminy Pępowo oraz do lepszego rozpoznawania i zaspokajania, w skuteczny i efektywny sposób, potrzeb społecznych.
Ważnym elementem współpracy jest wzajemne pozyskiwanie informacji, opinii i uwag w zakresie podejmowanych przedsięwzięć. Program współpracy z organizacjami pozarządowymi staje się kluczowym instrumentem tworzącym warunki do wzajemnego czerpania z doświadczeń lat poprzednich, co pozwoli na zwiększenie skuteczności i efektywności działań związanych z realizacją zadań publicznych.
Załącznik do Uchwały Nr XXXII/ 190/2017
Rady Gminy Pępowo
z dnia 28.12. 2017 r.
§ 1
Postanowienia ogólne
Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:
- Programie - należy przez to rozumieć Program współpracy Gminy Pępowo na rok 2018
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego o których mowa w art. 3 ust. 3 ust. Z dnia 24 kwietnia 2003 r. ; - Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Z 2016 r. poz. 1817 ze zm.);
- Organizacje pozarządowe - należy przez to rozumieć prowadzące działalność pożytku publicznego podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy i działające na terenie gminy Pępowo lub na rzecz ich mieszkańców;
- Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Pępowo;
- Komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to Wydział Kultury i Sportu
- Konkursie - należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy;
- Dotacji - rozumie się przez to dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.) ;
- Podmiotach Programu - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy;
- Zadaniu publicznym - rozumie się przez to zadania określone w art. 4 ustawy.
- Wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Pępowo
11) Trybie pozakonkursowym – rozumie się przez to tryb realizacji zadań publicznych realizowany przez organizacje pozarządowe z pominięciem otwartego konkursu ofert, określony w art. 19a Ustawy.
§ 2
Cel główny i cele szczegółowe programu
Celem głównym jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Pępowo a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.
Cele szczegółowe programu:
- kształtowanie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego i wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych, w tym:
- organizowanie i wspieranie działań społecznych i inicjatyw obywatelskich na rzecz Gminy i rozwoju więzi lokalnych,
- rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej,
- umacnianie w świadomości społecznej, poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycję,
- promocję postaw obywatelskich i prospołecznych,
- zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów,
- tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców Gminy,
- tworzenie warunków do wyrównywania szans niepełnosprawnych członków społeczności Gminy, w każdym aspekcie życia społeczności,
- podnoszenie skuteczności i efektywności działań w sferze zadań publicznych.
- wzmocnienie pozycji organizacji i zapewnienie im równych z innymi podmiotami szans w realizacji zadań publicznych, przez wspieranie oraz powierzanie im zadań, z jednoczesnym zapewnieniem odpowiednich środków na ich realizację.
- realizację zadań publicznych określonych w ustawie.
- prowadzenie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz Gminy oraz tworzenie systemowych rozwiązań dla ważnych problemów społecznych.
- uzupełnienie działań Gminy w zakresie nieobjętym przez struktury samorządowe.
§ 3
Zasady współpracy
1. Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego opiera się na zasadach:
- pomocniczości i suwerenności stron: organ Gminy, respektując odrębność i suwerenność zorganizowanych wspólnot obywateli, uznając ich prawo do samodzielnego definiowania
i rozwiązywania problemów, w tym należących także do sfery zadań publicznych i w takim zakresie, współpracują z podmiotami Programu, a także wspierają ich działalność oraz umożliwiają realizację zadań publicznych na zasadach i w formie określonej w ustawie; - partnerstwa: Gmina traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów
w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych, przez co oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestnictwa w realizacji form wynikających ze współpracy; - efektywności: Gmina będzie dokonywało wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe, oczekując od organizacji sporządzania ofert zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i sprawozdawczości;
- uczciwej konkurencji: Gmina będzie równorzędnie traktowało organizacje pozarządowe przy realizacji zadań publicznych, ogłaszając w tym samym czasie takie same założenia określające zadanie oraz stosując takie same kryteria oceny zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów;
- jawności: Gmina będzie dążyło do tego, aby wszelkie możliwości współpracy
z organizacjami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów podejmowania decyzji, jak również w obszarze zamiarów, celów i środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych;
6) legalności: wszelkie działania gminy oraz podmiotów Programu odbywają się
w granicach i na podstawie przepisów prawa.
§ 4
Zakres przedmiotowy
1. Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami są:
- zadania pożytku publicznego określone w art. 4 ustawy;
- zadania dotyczące promocji Gminy;
3) wspólne określanie ważnych dla mieszkańców potrzeb i tworzenie systemowych rozwiązań problemów społecznych;
4) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
2. Priorytety oraz zadania realizowane w formie współpracy finansowej i poza finansowej w poszczególnych obszarach przedstawione zostały w § 5 i 6 Programu.
§ 5
Formy współpracy
- Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w następujących formach:
1) zlecenie realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji
na sfinansowanie jego realizacji,
2) wspierania realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.
- Poza finansowe – udzielenie wsparcia obejmuje następujące formy:
1) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności;
2) konsultowania z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
§ 6
Zadania priorytetowe
- priorytetowymi w zakresie współpracy Gminy z organizacjami w 2018 r. są zadania:
1) wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych w tym wspieranie działań i inicjatyw obywatelskich na rzecz rozwoju gminy i więzi lokalnych;
2) wspieranie amatorskiego ruchu artystycznego, artystycznych imprez środowiskowych i innych projektów kulturalnych integrujących społeczność lokalną;
3) zadania z zakresu organizacji różnych form wypoczynku letniego dla dzieci, młodzieży i osób starszych;
4) pomoc i integracja społeczna ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych;
5)wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci, młodzieży szkolnej i osób dorosłych.
§ 7
Okres realizacji programu
- współpracy Gminy Pępowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2018 obowiązuje od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r.
§ 8
Sposób realizacji programu
1.W celu realizacji programu komórki organizacyjne Urzędu oraz samorządowe jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami, która w szczególności polega na:
-
- przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert na realizację zadań ;
- finansowanie wybranych ofert dotyczących realizacji zadań;
- weryfikacja sprawozdań z finansowej i poza finansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
- udziale swoich przedstawicieli w spotkaniach i szkoleniach administracji dotyczących współpracy
z organizacjami;
2.Realizację Programu ze strony Gminy koordynuje Wydział Kultury i Sportu.
§ 9
Sposób oceny realizacji programu
1. Miernikami efektywności realizacji Programu w danym roku będą informacje dotyczące w szczególności:
- liczby ogłoszonych otwartych konkursów ofert;
- liczby ofert, które wpłynęły od organizacji;
- liczby umów zawartych z organizacjami na realizację zadań publicznych w ramach środków finansowych przekazanych organizacjom;
- wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację zadań publicznych przez organizacje;
- liczby osób, które były adresatami (beneficjentami) działań publicznych realizowanych przez organizacje;
- liczby wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe i Gminę;
- stopnia zgodności realizowanych przez organizacje zadań publicznych z priorytetami przyjętymi w Programie.
2. Bieżącym monitoringiem realizacji zadań Programu zajmują się właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu.
3. Sprawozdanie zbiorcze na podstawie danych przedstawionych przez komórki organizacyjne Urzędu oraz samorządowe jednostki organizacyjne sporządzi Wydział Kultury i Sportu.
4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie upublicznione na stronie internetowej Urzędu.
§ 10
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
1. Wysokość środków przeznaczona na realizację programu zostanie określona w budżecie Gminy na rok 2018. Wydatki związane z realizacją zadań, o których mowa w programie nie mogą przekroczyć kwoty środków finansowanych zaplanowanych na ten cel w budżecie na rok 2018.
Szacuje się, że na realizację programów zostanie przeznaczona kwota 35.000 zł ( trzydzieści pięć tysięcy złotych)
§ 11
Informacje o sposobie tworzenia programu i przebiegu konsultacji
1. Prace nad przygotowaniem Programu zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Wydział Kultury i Sportu.
2. Przygotowanie Programu objęło realizację w zaplanowanych terminach następujących działań:
- zebranie propozycji do projektu Programu zgłaszanych przez organizacje pozarządowe;
- przygotowanie informacji na temat wysokości planowanych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych przez organizacje oraz priorytetów w realizacji zadań publicznych;
- spotkanie z przedstawicielami komórek organizacyjnych Urzędu w celu skonsultowania informacji uzyskanych na temat wysokości planowanych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych;
- rozpatrzenie opinii i uwag złożonych przez organizacje pozarządowe;
- opracowanie projektu Programu z uwzględnieniem opinii i uwag uzyskanych od organizacji oraz informacji od komórek organizacyjnych Urzędu;
- skierowanie projektu Programu do konsultacji poprzez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu oraz przesłanie do organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- rozpatrzenie opinii i uwag złożonych przez organizacje pozarządowe podczas konsultacji;
- przedłożenie informacji o Programie na posiedzenie Komisji.
§ 12
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowej do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
- W celu opiniowania ofert na realizację zadań publicznych Gminy Wójt w drodze zarządzenia powołuje komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego oraz sekretarza.
- Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego.
- Do zadań komisji należy:
1) ocena formalna złożonych wniosków,
2) ocena merytoryczna ofert spełniających kryteria formalne zgodnie z dyspozycją o działalności pożytku publicznego, w oparciu o kryteria ustalone przez Wójta Gminy Pępowo i podane do publicznej wiadomości w ogłoszeniu konkursowym.
3) sporządzenie protokołu z pracy komisji zawierającego propozycję podziału środków finansowych wraz z uzasadnieniem,
4) przygotowanie projektu ogłoszenia wyników otwartego konkursu ofert
i przedstawienie go Wójtowi.
- Przeprowadzona przez komisję konkursową ocena ofert, propozycja rozstrzygnięcia konkursu i proponowane wysokości dotacji zostaną przedstawione Wójtowi Gminy do akceptacji.
- Informacja o wynikach konkursu oraz o kwotach przyznanych dotacji zostanie podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, zamieszczenie na stronie internetowej Gminy, a także w Biuletynie Informacji Publicznej. Każdy, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu, może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
- Dotacja może zostać przyznana organizacji pozarządowej, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) jest podmiotem, nie zaliczanym do sektora finansów publicznych oraz nie działa dla osiągnięcia zysku,
2) przedłoży podstawę prawną swojej działalności (wpis do rejestru sądowego, względnie inny dokument stanowiący o podstawie działalności),
3) przedłożony projekt mieści się w zakresie przedmiotowym współpracy określonej w Programie,
4) przedłożony projekt mieści się w zakresie działalności organizacji pozarządowej składającej wniosek,
- złoży ofertę kompletną i w wyznaczonym terminie.
- Warunkiem przystąpienia do konkursu jest złożenie oferty zgodnej z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2016r, poz.239 i 395). Ofertę należy przygotować wg zasad określonych regulaminem konkursowym, zatwierdzonym przez Wójta.
- Otwarty konkurs ofert ogłasza Wójt Gminy Pępowo. Ogłoszenie to powinno zawierać informacje o:
1) rodzaju zadania,
2) wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania,
3) zasadach przyznawania dotacji,
4) terminach i warunkach realizacji zadania,
5) terminie składania ofert,
6) terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty.
- Przyznanie dotacji na realizację zadania następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy Gminą a organizacją pozarządową, która będzie realizatorem zadania.
- Upoważnione osoby przez Wójta Gminy sprawują nadzór oraz dokonują kontroli i oceny realizacji zadania, a w szczególności:
1) stanu realizacji zadania,
2) efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,
4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
- Organizacja pozarządowa, która otrzymała dotację jest zobowiązana do przedstawienia rozliczenia finansowego i merytorycznego (sprawozdanie z wykonania zadania publicznego) z jej wydatkowania. Sprawozdanie to powinno być zgodne z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej . Termin składania sprawozdania jest określony w umowie i nie może przekroczyć 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.
§ 13
Oferty na realizację zadań publicznych z inicjatywy organizacji pozarządowych
- Zgodnie z art. 12 ustawy Wójt Gminy rozpatruje celowość realizacji przedstawionych zadań i w ciągu 30 dni od daty złożenia oferty informuje o podjętej decyzji. W przypadku stwierdzenia celowości realizacji określonego zadania powiadamia składającego ofertę o trybie zlecenia zadania publicznego w drodze konkursu ofert oraz o terminie ogłoszenia otwartego konkursu ofert.
2. Na podstawie oferty realizacji zadania publicznego, o której mowa w art. 14 ustawy, złożonej przez organizacje pozarządowe, Wójt Gminy uznając celowość realizacji tego zadania, może zlecić organizacji pozarządowej, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, spełniającego łącznie następujące warunki:
1) wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 5.000 zł;
2) zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni.
Wójt Gminy uznając celowość realizacji zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert stosuje przepisy art. 19a ustawy o pożytku publicznym
i o wolontariacie. Warunkiem przyznania dotacji w takiej formie jest zabezpieczenie na ten cel środków finansowych w budżecie Gminy.
§ 14
Postanowienie końcowe
W zakresie nieuregulowanym w Programie do współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi stosuje się przepisy ustawy.